torstai 27. kesäkuuta 2013

Kissa pöydälle: blogimainonta

Sain äskettäin melko tylyä palautetta siitä kuinka blogini on nykään vain pelkkää mainostamista. Se herätti minut ajattelemaan asiaa, vaikka tarkoituksenani on ollutkin pitää mainostaminen tasapainossa muiden postausten kanssa. Itse luulin asian olevan balanssissa mutta ehkä asia ei olekaan niin, vai onko?



Kaiken kaikkiaan oma henkilökohtainen linjani mainostamisen ja yhteistyön suhteen blogissani on se, että mitään, mitä en voi OIKEASTI allekirjoittaa, en blogissani esittele tai mainosta. Kirjoitan siis tuotteista, jotka koen mainonnan arvoisiksi ja lukijoilleni mielenkiintoisiksi, usein ne siis liittyvät lapsiperheen arkeen ja välillä äidin hyvinvointiinkin. Teen mielelläni yhteistyötä yritysten kanssa mutta osaan myös kieltäytyä yhteistöistä, jotka eivät tunnu itsestäni hyviltä.

Blogi ja sen kirjoittaminen on tällä hetkellä ainoa harrastukseni ja, kirjoitan tätä edelleen VAIN kirjoittamisen  ilosta. Eikä se todellakaan ole pääelinkeinoni vaikka mukavaahan se olisi tienata elantonsa rakkaalla harrastuksellaan. Ja suurimman osan tavaroistani ja vaatteistani ostan edelleen omalla rahalla. Tai jätän ostamatta rahan puutteen vuoksi.




Ja onko yhteistyön myötä saatu tavarakaan oikeasti ilmaista, kuten kommentoija sen ilmoitti. Mielestäni se on pienin mahdollinen korvaus tehdystä kirjoitustyöstä, kuvista ja siihen käytetystä ajasta. Vai mitä mieltä olette?

Olen pyrkinyt myös selkeästi ilmoittamaan milloin kyseessä on yhteistyöpostaus. Sen voi silloin jättää lukematta jos tuntuu siltä, että ei mainoksia halua lukea. Samalla tavallahan postiluukusta tulevat mainokset voi heittää lukemattomina roskiin.

Hyvä on pitää mielessä, että usein yhteistyön myötä myös lukijat saavat  yhteistyöstä oman osansa vaikkapa alennusten tai arvonta palkinnon kautta. Mikäli olen ymmärtänyt oikein moni arvonnoista voittanut on vilpittömästi ollut onnelinen saamastaan voitosta.


Bloggaajana voin kuitenkin jatkossa miettiä hiukan tarkemmin millaisen kuvan haluan blogistani välittää ja välillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ajattelmaan asioiden kaikkia puolia ennen postauksen julkaisemista. Minua kiinnostaisi myös kuulla mitä mieltä te muut olette mainonnasta blogeissa? Yhdentekevää, ei millään lailla hyväksyttävää vai ihan ok?

Tämä postaus ei sisältänyt yhtään mainoslinkkiä eikä sen kirjoittamisesta maksettu minkäänlaista palkkiota ;).



7 kommenttia:

  1. Kohtuudenrajoissa ok, kunhan se ei ole joka päiväistä. :)
    Itse näkisin asian niin, että toisen blogista voi saada vinkkejä omiin ostoksiin. Esim. sinä kirjoitit vaate ongelmasta ja vinkkasit ikean vaatetelineistä jotka itselleni sit tilasin, kun oli paljon edullisemmat kuin anttilan vastaavat. Kiitos, säästin rahaa ja aikaa, kun ei tarvinnut itse etsiä ja googlettaa! :)

    Kun tekstin alussa mainitsee sisältääkö kirjoitus mainoksia vai ei, niin lukijalle jää valta valita lukeeko vai ei.

    Mukavaa päivää Rauharentolaan! Jatka ihan rauhassa ja rennosti vaan omaan tyylin. :)

    VastaaPoista
  2. Mun mielestä yhteistyöjutut on ok mut niistä on rehellistä mainita :) Mä oon ottanut sen linjan. Arvonnat ja alekoodit on aina kivoja ja monia hyviä uusia tuotteita löytyy blogien kautta. Kaikkia ei voi koskaan miellyttää :)

    VastaaPoista
  3. Mä en tuoreena lukijana pysty ottaan kantaa sun mainostamisen määrään mut ihailen sun kypsää asennetta ton asian käsittelyssä. Ei mitään raivoisaa oman asian puolustamista vaan oikein rauhallista ja kyseenalaistavaa pohdintaa. Nykyään on liian helppoa valuttaa omat tunnetilansa nettiin just kun siltä tuntuu, ja tulokset välillä kyllä näkyy. Ei sulla. Hyvä tyttö:)

    VastaaPoista
  4. Hyvä ja ehdottomasti pohtimisen arvoinen aihe!

    Selvähän se on, etteivät mainostajat pyyteettä anna tuotteita bloggareille testattavaksi, vaan näkevät siinä aika edullisenkin markkinointikanavan (tuotteen hinta vs. esimerkiksi sanomalehti-ilmoituksen hinta) juuri oikealle kohderyhmälleen.

    Tämä siis ihan yleisellä tasolla, mutta lukijoiden kannalta ongelmaa voi olla ainakin siinä, että puolueetonta arviota on vaikeaa saada. Bloggari kirjoittaa "kiitollisuudenvelassa" ilmaiseksi saamastaan tuotteesta liiakin positiiviseen sävyyn tai unohtaa negatiiviset asiat (lahjahevosen suuhunhan ei ole katsomista ;) En nimittäin ole tainnut törmätä missään vielä yhteenkään yhteistyöpostaukseen, jossa boggarin saama tuote olisi saanut kovinkaan negatiivista arviota.

    Bloggarin kannalta ongelmaa voi taas tulla uskottavuuden menetyksestä, jos lukijat alkavat epäillä, kenen ääni postauksissa oikeastaan kuuluukaan, bloggarin vai mainostajan.

    Mutta olen siis samoilla linjoilla edellisten kommentoijien kanssa, että kunhan yhteistyöstä mainitaan ja mainostaminen käy selvästi ilmi, saa kuitenkin jokainen mielestäni kirjoittaa blogissaan mitä haluaa. Sehän on sitten lukijoiden asia äänestää jaloillaan, jos he kokevat, että mainontaa ja yhteistyöpostauksia on liikaa.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi <3